Podwalk FAQ

1. Hoe werkt de podwalks app?

  1. Kies een podwalk uit en download het audiobestand.
  2. Ga naar het adres van de startlocatie dat bij de podwalk vermeld staat. Dit is meestal het adres van de parkeerplaats/OV- halte. Eenmaal op het adres aangekomen, loop je naar de juiste startlocatie.\
  3. De juiste startlocatie vind je door op de kaart in de app te kijken en te zoeken naar punt 1.
  4. Zodra je óp punt 1 staat (in de blauwe cirkel op de kaart) verandert de knop onderin het scherm van Ga naar de startlocatie naar Start de podwalk.
  5. Op de startlocatie doe je je oortjes in of zet je een koptelefoon op.
  6. Druk op Start de podwalk. Er verschijnt nog een waarschuwingsscherm over de omgeving. Zodra je deze hebt bevestigd, begint de audio automatisch te spelen.

Het verhaal begint met een introductie van de wandeling en de eerste aanwijzing voor de route. Tijdens het wandelen, krijg je steeds een stuk van Het verhaal van Nederland te horen dat hoort bij de plek waar je op dat moment bent. En je krijgt de volgende aanwijzing om de route te vervolgen. Je kunt dus altijd doorlopen zonder je telefoon er bij te hoeven pakken. Wil je toch de route checken? Dat kan natuurlijk. Bekijk dan de kaart in de app om te zien waar je bent, of waar het volgende punt is.

2. Parkeren

Let op! Vanwege het succes van de podwalks kan de parkeergelegenheid op sommige locaties vol zijn, waardoor naar een andere parkeerplaats uitgeweken moet worden. Hierdoor kan het een betaald parkeren plek worden en is de wandeltijd naar startpunt 1 langer dan aangegeven in de app.

De parkeerplaats bij de podwalk in Nijmegen is helaas sinds maart 2022 niet meer gratis. Tijdens het uitzetten van de route was deze parkeerplaats nog onbetaald. Betaald parkeren op de aangegeven locatie gaat in vanaf 12.00 uur.

3. Kan ik de podwalks ook luisteren zonder de routes te wandelen?

Op dit moment is het helaas niet mogelijk om de podwalks te luisteren zonder daadwerkelijk de route te wandelen. De verhalen die je hoort, zijn namelijk gekoppeld aan de fysieke locatie waar je je bevindt tijdens de wandeling.

4. Ik heb de app gedownload maar kan hem niet openen (Android)

Het kan zijn dat de cache van je telefoon geleegd moet worden. Ga hiervoor op je telefoon naar Instellingen > Apps > Alle apps > Verhaal van NL > Opslag en cache > Opslag wissen & Cache wissen.

5. Ik sta bij het startpunt maar de audio start niet.

Controleer op de kaart in de app of je op de juiste plek (punt 1) van de startlocatie staat. Zodra je op punt 1 staat (in de blauwe cirkel op de kaart) verandert de knop onderin het scherm van Ga naar startlocatie naar Start de podwalk.

6. Wat doe ik als ik een punt op de kaart gemist heb?

Druk op het ^ rechts onderin in de player (ontgrendel knop), dan opent een playlist met alle punten en kun je het gemiste punt alsnog ontgrendelen en afspelen.

7. Er is een onderdeel van de route tijdelijk ontoegankelijk en nu kan de audio op deze plek niet worden afgespeeld. Wat moet ik doen?

Druk op het ^ rechts onderin in de player (ontgrendel knop), dan opent een playlist met alle punten en kun je het punt alsnog ontgrendelen en afspelen.

8. Ik heb slechts eenmalig toegang gegeven tot mijn locatie. Desondanks blijft mijn locatie aan staan nadat ik ben gestopt met de podwalks app.

Als je uit de podwalks app gaat, blijft deze - net als alle andere apps - actief op de achtergrond. Je sluit de podwalks app helemaal af door naar de apps te gaan die open staan op de achtergrond, en de pagina met de app naar boven te swipen. Zo stopt ook de verwerking van de locatiegegevens.

9. Er is geen podwalk bij mij in de buurt, komen er nog nieuwe podwalks aan?

Op dit moment zijn de huidige 10 wandelroutes de enige podwalks die beschikbaar zijn. Over mogelijke nieuwe podwalks is nog niets bekend.

10. Tot wanneer kan ik de podwalks app gebruiken?

De podwalks van Het verhaal van Nederland blijven ten minste tot 1 februari 2023 beschikbaar.

11. Mijn vraag staat hier niet bij

Geef feedback via de podwalks app of stuur een mail naar podwalk@ntr.nl.